Zbliża się termin wdrożenia globalnej inicjatywy GS1- Sunrise 2027, której celem jest przejście z kodów EAN13 na kody 2D i umożliwienie ich odczytu w punktach sprzedaży na całym świecie do 2027 roku. Transformacja dotyczy wszystkich sprzedawców detalicznych i producentów i w praktyce oznacza konieczność wprowadzenia zmian w wielu obszarach.
Dlaczego kod 2D zamiast EAN13?
Tradycyjne liniowe kody kreskowe, w tym EAN13, zaczęły pojawiać się w połowie lat siedemdziesiątych. Składający się maksymalnie z 13 cyfr przypisanych do konkretnego typu produktu, stanowił pierwszy krok na drodze do unikalnej identyfikacji produktów, umożliwiając sprzedawcom detalicznym śledzenie ruchu towarów w punkcie sprzedaży i kontrolę stanów magazynowych.
W dzisiejszym cyfrowym świecie i zapotrzebowaniem na szereg informacji w czasie rzeczywistym wśród wszystkich interesariuszy i uczestników łańcucha dostaw, od producenta do konsumenta, numer GTIN zawarty w tradycyjnym kodzie kreskowym przestał być wystarczający.
Korzyści z przejścia na kody 2D
- Inwentaryzacja – zwiększenie dokładności inwentaryzacji, wgląd w lokalizację, dostępność, zmniejszenie ilości odpadów, zapobieganie stratom, zarządzanie interakcją z konsumentem
- Identyfikowalność i bezpieczeństwo dla konsumentów – widoczność w łańcuchu dostaw, identyfikowalność produktu, rzetelna i aktualna informacja o pochodzeniu produktu, przejrzystość i wiarygodność informacji o produkcie, zgodność z przepisami, zapobieganie sprzedaży przeterminowanych produktów w punkcie POS
- Zaangażowanie i interakcja z konsumentem oraz promowanie cyrkularności – umożliwienie nawiązania bezpośrednich interakcji z konsumentem, udostępnienie informacji autoryzowanych przez markę, promocji, przepisów itp., promowanie informacji o recyklingu, porady dotyczące ograniczenia odpadów i wiele innych.
Koszty przejścia na kody 2D
Przed przystąpieniem do analizy kosztów, warto określić docelowe zastosowanie lub zastosowania – czy koncentrujesz się na śledzeniu przepływu świeżej żywności, czy na umożliwieniu interakcji z konsumentem, czy na lepszej widoczności i zarządzaniu stanami magazynowymi. Wiedza ta pomoże wskazać, gdzie konieczne będą inwestycje i w jakich obszarach upatrywać zwrotu z inwestycji.
- Opakowania – przejście z kodów jednowymiarowych na 2D oznacza konieczność przerobienia grafiki opakowań.
- Technologia i infrastruktura IT – urządzenia do druku kodów, skanery, systemy IT muszą być w stanie drukować kody, skanery odczytywać, a systemy IT przetwarzać.
- Współpraca każdego ogniwa łańcucha dostaw – produkcja, opakowania, logistyka, sprzedaż – wszyscy partnerzy muszą dostosować swoje procesy, wymaga to opracowania specyfikacji, przeprowadzenia testów, pilotaży i szkoleń.
- Zapewnienie zgodności ze standardami – zapewnienie wdrożenia standardów GS1 wsparte konsultacjami i audytami.
- Szkolenie całego zespołu – konieczne, aby procesy przebiegały płynnie, a nie generowały nieustanne problemy.
- Bieżące koszty obsługi – związane z kontrolą jakości kodów, aktualizacjami systemu.

Transformacja, która się opłaca
Przejście z kodów 1D na 2D nie jest tanie – ale to nie wydatek, to inwestycja. Większość detalistów zauważa spadek marnotrawstwa żywności o 7-10%, mniej błędów cenowych i skrócenie czasu obsługi przy kasie o 10-15%. Znacznie poprawia się widoczność stanów magazynowych, maleją koszty pracy, a zwrot z inwestycji pojawia się zwykle w ciągu 18 miesięcy.
Warto podzielić koszty na poszczególne elementy – związane z opakowaniem, technologią i infrastrukturą, dostawcami, standardami i szkoleniami oraz przystąpić do analizy aktualnych możliwości i koniecznych modyfikacji. Jako akredytowany, certyfikowany partner GS1 Polska, a także oficjalny partner firmy Markem-Imaje oferującej przemysłowe drukarki do kodów 2D, Coleman International dysponuje wiedzą, doświadczeniem oraz profesjonalnymi rozwiązaniami w zakresie generowania i druku kodów 2D wraz z GS1 Digital Link z wykorzystaniem różnych technologii druku. Powierz swój projekt specjalistom i zgłoś się do nas.
Poznaj inne nasze wybrane produkty:
Coleman International Sp. z o. o.
ul. Glebowa 10
02-988 Warszawa



























